Doorgaan naar hoofdcontent

Tussen samenleving en politiek

Tussen samenleving en politiek zit nogal wat ruimte tegenwoordig. Veel mensen zijn kritisch over politiek en steeds vaker gebruiken politici grote woorden, in een poging om verloren vertrouwen terug te winnen.


Activiteit in buurtservicecentrum
De Walvis, Korte Akkeren 


In 2016 verhuisden wij naar de wijk Korte Akkeren in Gouda. Daar keken we naar uit, omdat we ons in deze wijk erg thuis voelen. We hebben er contacten, gaan er naar de kerk en zijn betrokken bij kerk- en wijkactiviteiten.
     Korte Akkeren is een arbeiderswijk met karakter. Hier komen de problemen van een stad, de gemoedelijkheid van een dorp en de gezelligheid van een volksbuurt bij elkaar. De diversiteit van mensen, levensverhalen en levensomstandigheden in deze wijk is groot en boeit mij enorm. Achter iedere voordeur schuilen mooie en minder mooie verhalen en ervaringen. Hier kom je ook uitdagingen tegen waar politiek en samenleving voor staan; mensen kunnen op uiteenlopende manieren overlast ondervinden die het woonplezier verminderen, het blijkt steeds weer een hele kunst om met verschillende mensen en culturen respectvol samen te leven en veel mensen hebben moeite om de financiële eindjes aan elkaar te knopen, voelen zich buitengesloten of hebben op een andere manier extra zorg en aandacht nodig.




Wat mij betreft is zorg en aandacht voor mensen en leefomgeving niet voorbehouden aan ‘de mensen van de politiek’. Ik geloof dat ieder mens hiertoe geroepen is; "Spreek eerlijk recht, wees goed en zorgzaam voor elkaar; onderdruk geen weduwen en wezen en ook geen vreemdelingen en armen, en wees er niet op uit om een ander kwaad te doen.". Dat kan op veel verschillende manieren; in het klein of groter, alleen of bijvoorbeeld via een kerk, vereniging of wijkontmoetingscentrum.

Beëdiging
Toch koos ik voor een kleine, voorzichtige stap in politieke richting. Op 1 februari 2017 werd ik geïnstalleerd als burgerraadslid voor de ChristenUnie in Gouda. Waarom?
   
Zeker, ik vind politiek boeiend en ja, ik vind het leerzaam om op deze manier betrokken te zijn. Dat helpt beiden mee. Maar meer nog, is het mijn ambitie om ervaringen van ‘achter de voordeur’, te delen en omarmen op de plaats waar de koers en het beleid voor de stad worden bepaald - op een manier die ik zo graag zie; niet met grote woorden, maar door te zoeken naar verbinding.  

Raadsleden moeten veel werk verzetten. Het is daarom fijn dat er burgerraadsleden zijn, die hen ondersteunen. Dat kan door mee te denken en te helpen in de voorbereiding van onderwerpen en woord te voeren namens de fractie in voorbereidende bijeenkomsten. Tegelijk wil ik proberen om betrokken te blijven op initiatieven in de kerk, wijk en stad. Het is 'bewegen' in de ruimte tussen politiek en samenleving. Want verbinden begint met kennen.


"Welkom..."


Voor mij is de ChristenUnie een stabiele en betrouwbare partij die respectvol, constructief en realistisch zoekt naar het goede voor de land, de stad en mensen. Christen of niet. Daarbij worden de de weduwe, de wees en de vreemdeling en arme niet uit het oog verloren. Met geweldig team van raadsleden en fractieondersteuners, zet de ChristenUnie zich in voor Gouda.  Ik vind het een voorrecht om voor deze partij, deze fractie en deze stad iets te mogen betekenen en zal er alles aan doen om dat vertrouwen waar te maken.

Via deze Blogger probeer ik regelmatig iets te delen over uiteenlopende onderwerpen en belevenissen.

Wordt vervolgt...

Reacties

  1. Mooi Martijn! Veel wijsheid en plezier toegewenst in het zoeken naar verbinding.
    Hartelijke groet, Thera de Haan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Groots auteur in de dop? Of de nieuwe minister president ;-) Mooie blogsite. Eens kijken of abonneren lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De abonneerfunctie heb ik nog niet ingeschakeld. Komt waarschijnlijk nog wel, zodra ik uitgevlooid hoe het werkt ;-)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Op de Pedalen 2019

Mij bekruipt wel eens het gevoel dat het een nieuw modeverschijnsel is; sponsoracties. Het voelt dan ook wat ongemakkelijk om er aandacht voor te vragen. Maar sponsoracties hebben ook mooie en waardevolle kanten en die hebben mij ertoe gebracht om mij in te schrijven voor Op de Pedalen 2019.

'Open je ogen!'

'Open Je Ogen!' voor mensenhandel, is een indrukwekkende fototentoonstelling van CoMensha, het landelijk Coördinatiecentrum Mensenhandel, dat deze maand in Gouda is te bewonderen.

De blijde boodschap van de Paashaas (in een eierdop)

Als kind vond ik Pasen maar een ingewikkelde bedoening. Helemaal zeker weet ik het niet meer, maar de kans bestaat dat ik in gedachte meer bij de paashaas was, dan bij het Paasevangelie. Ieder jaar kreeg ik in aanloop naar Pasen een grote chocoladehaas van mijn vader, die ik moest bewaren tot het Pasen was.