Doorgaan naar hoofdcontent

Maidenspeech Evaluatie Groenstructuurplan

Op woensdag 22 februari 2017 besprak de raad het Evaluatierapport Groenstructuurplan 2007-2015 van het college. Althans, zo stond het in eerste instantie geagendeerd. Want de fracties PvdD en SP brachten zelf, een week voor de vergadering, ook heea in; een discussiepaper van 5 pagina's met door hen voorgestelde bespreekpunten en een pakket achtergrondinformatie. Omdat vooraf niet voor iedereen duidelijk was, van wie deze stukken kwamen en wat er precies de bedoeling van was, werd het een wat ongebruikelijk debat waarin algemene opvattingen over het groenbeleid, reacties op de discussiepaper en reacties/vragen voor de wethouder op het Evaluatierapport door elkaar heen liepen. Dat neemt niet weg, dat het op zichzelf zinvol was om de verschillende groenaccenten die partijen leggen, uit te wisselen.

Van Bergen IJzendoornpark
In dit debat voerde ik voor het eerst het woord namens de ChristenUnie. Mijn inbreng was voornamelijk gebaseerd op het Evaluatierapport van het college. Alle begin is lastig, dus veiligheidshalve heb ik mijzelf maar geïntroduceerd als 'groentje van het groendebat' en liet het verder maar van mijn spreekvaardigheid afhangen hoe 'groentje' precies geïnterpreteerd moest worden... 😉

Hieronder mijn spreektekst in de eerste termijn:


Voorzitter,

De ruimte in Gouda is beperkt en dat vraagt om een efficiënt gebruik daarvan. Een goede afweging tussen infrastructuur, huisvesting en groen in een stad als Gouda, is niet altijd makkelijk. Maar wat ChristenUnie betreft, is het belangrijk dat groen niet een ondergeschoven kindje wordt.

Het Evaluatierapport benoemt een aantal goede en mooie ideeën rondom groen in de stad. In het bijzonder noem ik het idee om meer groen in particuliere tuinen te stimuleren en het burgerinitiatief Singelpark. Maar het Evaluatierapport vermeldt ook dat de belangrijkste doelstelling van het Groenstructuurplan 2007, namelijk dat de totale groenoppervlakte minimaal gelijk blijft, niet is gehaald. Er is sprake van een afname openbaar groen van 2.2 % en dat vind ik teleurstellend.

Nu kunnen we lang stilstaan bij wat anders had gekund, maar veel interessanter vind ik de vraag wat we anders willen, wat we anders kunnen en wat we anders gaan doen, om er voor te zorgen dat het percentage openbaar groen in Gouda niet verder afneemt. Het Groenstructuurplan geeft weliswaar een serie beleidsuitgangspunten, maar deze moeten nog worden uitgewerkt. Het college geeft in haar begeleidende memo aan, dat er ‘meer aandacht voor groen moet komen’ en zegt toe in 2017 met concrete voorstellen te komen. Dat is mooi, maar ik denk dat het zinvol is als het college, voor of bij die voorstellen, een beleidsplan op groen presenteert, waarin zij (samenhangend en onderbouwd) aangeeft wat de ambities en mogelijkheden zijn om de kwaliteit en kwantiteit van groen in Gouda te verbeteren. Met het oog op de resultaten van de stadspeiling, waarbij met name Goverwelle en Korte Akkeren niet goed uit de bus kwamen, lijkt het mij goed om daarbij ook per wijk afzonderlijk, nader in te gaan.

Verder vind ik het belangrijk dat er voor burgers voldoende kansen en mogelijkheden zijn om aan groen te doen. In het Evaluatierapport wordt vermeld dat de wachtlijsten voor volkstuincomplexen fors zijn gegroeid. Als dat komt omdat de vraag naar een eigen tuin of moestuin groeit, dan is dat natuurlijk positief. De vraag is alleen, of er op dit punt niet meer nodig is. Ik kreeg signalen dat er veel behoefte is aan een eigen tuin of moestuin – onder meer als zinvolle tijdsinvulling – maar dat lang niet altijd duidelijk is waar en hoe dat kan. Wat ons betreft zijn tuinen en moestuinen goede voorzieningen om een groen hart te stimuleren, een zinvolle tijdinvulling te bieden en de stad een groener aangezicht te geven. Wellicht kunnen braakliggende gronden beter worden benut en kan het college daarin een belangrijke rol spelen. Ook op communicatief gebied is er misschien nog het nodige te winnen en kan het college de plekken waar groene initiatieven mogelijk zijn in kaart brengen, aanwijzen en inzichtelijk maken voor mensen die actief met groen aan de slag willen. Ik verneem graag nog de ideeën van het college op dit punt.

Ik rond af. De evaluatie van het Groenstructuurplan bevat een teleurstellende conclusie, maar ook positieve aanknopingspunten om mee verder ter gaan. Wel denk ik dat meer inspanning en regie nodig is, om het verstenen af te remmen en vergroening te stimuleren. De ChristenUnie rekent hierin op daadkracht van het college. Een visie of beleidsplan op groen, waarin (samenhangend en onderbouwd) wordt ingegaan op de ambities en mogelijkheden, zou een goed begin kunnen zijn.

Mijn conclusie luidt dan ook: ‘Gouda groen, dat gaan we samen doen’.

Dank u wel.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Op de Pedalen 2019

Mij bekruipt wel eens het gevoel dat het een nieuw modeverschijnsel is; sponsoracties. Het voelt dan ook wat ongemakkelijk om er aandacht voor te vragen. Maar sponsoracties hebben ook mooie en waardevolle kanten en die hebben mij ertoe gebracht om mij in te schrijven voor Op de Pedalen 2019.

De blijde boodschap van de Paashaas (in een eierdop)

Als kind vond ik Pasen maar een ingewikkelde bedoening. Helemaal zeker weet ik het niet meer, maar de kans bestaat dat ik in gedachte meer bij de paashaas was, dan bij het Paasevangelie. Ieder jaar kreeg ik in aanloop naar Pasen een grote chocoladehaas van mijn vader, die ik moest bewaren tot het Pasen was. 

'We are the world'; een culturele avond met Goudse vluchtelingen

Op 25 januari was het zover; in een uitverkochte Garenspinnerij kregen de gelukkigen die een kaartje hadden weten te bemachtigen een geweldige avond voorgeschoteld met muziek, zang en dans uit Iran, Syrië, Eritrea en Birma.