Doorgaan naar hoofdcontent

'Open je ogen!'

'Open Je Ogen!' voor mensenhandel, is een indrukwekkende fototentoonstelling van CoMensha, het landelijk Coördinatiecentrum Mensenhandel, dat deze maand in Gouda is te bewonderen.

De zondagmiddag is een uitgelezen moment om eens een ‘rondje omgeving’ te doen. Gistermiddag wandelde ik uit belangstelling naar het plein voor het Huis van de Stad, waar de tentoonstelling ‘Open je ogen!’ is zien. De tentoonstelling bestaat uit dertig indringende portretten van slachtoffers van mensenhandel. Met de tentoonstelling wil CoMensha de omvang en diversiteit van mensenhandel in Nederland onder de aandacht brengen. De grote portretten van slachtoffers van mensenhandel staan symbool voor het feit dat mensenhandel onder onze ogen gebeurt, in Nederland en ook in Gouda. Dertig paar ogen weerspiegelen de duistere wereld van mensenhandel en dertig verhalen van evenzoveel dappere mensen vertellen hoe zij het slachtoffer werden van seksuele uitbuiting, arbeidsuitbuiting, gedwongen bedelarij, gedwongen criminaliteit, orgaanhandel. De slachtoffers willen dat ook Gouda weet: mensenhandel is dichterbij dan wij denken!





Oog voor Gouda
In Gouda vraagt de ChristenUnie aandacht voor het onderwerp mensenhandel. Mensenhandel komt niet alleen in de prostitutie voor, maar ook in de horeca, de agrarische sector en productiewerk in de vorm van economische uitbuiting. Alle mogelijkheden om mensenhandel en uitbuiting tegen te gaan, moet de gemeente Gouda benutten. Dat betekent dat de verschillende gemeentelijke diensten, politie en OM alert moeten zijn op signalen van mensenhandel en goed moeten samenwerken. De ChristenUnie wil een Actieplan "Aanpak Mensenhandel". Er mag in Gouda geen plaats zijn voor moderne slavernij.



De tentoonstelling is tot woensdag 29 januari 2018 te bezichtigen. Gouda is de 17de locatie in Nederland waar 'Open Je Ogen!' is te zien. 




  



Reacties

Populaire posts van deze blog

Op de Pedalen 2019

Mij bekruipt wel eens het gevoel dat het een nieuw modeverschijnsel is; sponsoracties. Het voelt dan ook wat ongemakkelijk om er aandacht voor te vragen. Maar sponsoracties hebben ook mooie en waardevolle kanten en die hebben mij ertoe gebracht om mij in te schrijven voor Op de Pedalen 2019.

De blijde boodschap van de Paashaas (in een eierdop)

Als kind vond ik Pasen maar een ingewikkelde bedoening. Helemaal zeker weet ik het niet meer, maar de kans bestaat dat ik in gedachte meer bij de paashaas was, dan bij het Paasevangelie. Ieder jaar kreeg ik in aanloop naar Pasen een grote chocoladehaas van mijn vader, die ik moest bewaren tot het Pasen was. 

'We are the world'; een culturele avond met Goudse vluchtelingen

Op 25 januari was het zover; in een uitverkochte Garenspinnerij kregen de gelukkigen die een kaartje hadden weten te bemachtigen een geweldige avond voorgeschoteld met muziek, zang en dans uit Iran, Syrië, Eritrea en Birma.