Doorgaan naar hoofdcontent

Terugblik Kerst en jaarwisseling in Korte Akkeren

De laatste kliekjes van het kerstdiner zijn weggewerkt en de kruitdampen van het vuurwerk zijn opgetrokken. Tijd voor een terugblik op een mooie Kerst en jaarwisseling in de Goudse wijk Korte Akkeren...

Advent en Kerst
Met de gedachte ‘niet voor elkaar, met mét elkaar’ sloegen gemeenteleden van de Westerkerk, wijkbewoners en organisaties de handen ineen, om samen advent en Kerst te vieren. Hoewel Kerst niet voor iedereen dezelfde betekenis heeft, vond ik het heel mooi en waardevol om met verschillende mensen, culturen en ja, zelfs religies, samen te komen en het feest van het licht te vieren en erbij stil te staan hoe dat licht de duisternis (in de wijk) kan verdrijven.
Vier adventszondagen, vier gasten uit de wijk


Op de vier adventszondagen voorafgaande aan Kerst, was er in iedere ochtenddienst van de Westerkerk een wijkbewoner te gast om iets vertellen over voorbeelden van donkerte en tekenen van licht in de wijk Korte Akkeren. Zij vertelden over hun ervaringen, hun zorgen en hoe zij en anderen probeerden ‘licht’ te zijn. Zo brachten deze wijkbewoners verhalen over eenzaamheid en teloorgang de kerk binnen, maar daar bleef het niet bij. Hun boodschap was, dat jij en ik daar iets aan kunnen doen. Door o je heen te kijken, je hart te laten spreken en je niet te laten leiden door angst en onzekerheid.



Aan het einde van iedere ochtenddienst werd een nieuwe kaars van de adventskrans ontstoken aan de Paaskaars (het teken van Gods aanwezigheid). Zo werd zichtbaar gemaakt dat het op weg naar Kerst steeds lichter wordt. Na afloop van de dienst ging de adventskrans naar het wijkontmoetingscentrum De Walvis, waar een heerlijke (gratis!) buurtlunch werd geserveerd door Kwintes (1e advent), buurtbewoner Marianne (2de advent) en de Westerkerk (3de Advent). De buurtlunches boden een mooie gelegenheid om elkaar laagdrempelig te ontmoeten, te leren kennen, van elkaar te horen en samen eten. Aansluitend waren er kerstknutselworkshops.

Goed bezochte buurtlunches

Op diverse plekken, zoals in de supermarkt en het Gezondheidscentrum, lagen kerststerren. Wie dat wilde, kon zijn of haar kerstwens voor de wijk op een ster schrijven en deze in de kerstboom in De Walvis ophangen. Zo ontstond er een boom vol ’lichtpunten’ voor de wijk.
































Vier adventskaarsen branden 
tijdens het kerstbuffet op kerstavond
Samen met de stichting ‘Gouwe Dialoog Korte Akkeren’ werd op 14 december in Ontmoetingscentrum De Walvis een dialoogavond gehouden over Kerst. Het was bijzonder om te zien, hoe groot ook de opkomst uit de Islamitische gemeenschap was. Daardoor werd het ook écht een dialoog tussen verschillende mensen en culturen. Inhoudelijk leverde de dialoog verrassende informatie op over elkaar en elkaars beleving bij Kerst.

Rijk gevulde buffettafel op kerstavond













Op 4de Advent was er geen buurtlunch, maar ’s avonds een heus kerstdiner, vooraf gegaan door een kindermusical in de Westerkerk en een lampionnenoptocht. Het kerstdiner was druk bezocht door een mooie mix van wijkbewoners, mensen uit de Islamitische gemeenschap en Westerkerkers. Tijdens de maaltijd werd er genoten van wat door de bezoekers was meegebracht, werden er kerstliederen gezongen en vertelde de predikant van de Westerkerk een  kerstverhaal.

Kerst in Korte Akkeren werd op 1ste Kerstdag afgesloten met een feestelijke kerstviering in de Westerkerk.

Een vol wijkontmoetingscentrum De Walvis




























Jaarwisseling
Gezien op Twitter...
Persoonlijk ben ik geen fan van vuurwerk. Ik vind het weliswaar mooi om te zien en ik begrijp dat sommigen het met plezier afsteken, maar wat mij betreft kan het niet meer; te gevaarlijk, te hinderlijk en te milieubelastend. Om nog maar te zwijgen van de verschrikkelijke omstandigheden waaronder het in China wordt geproduceerd. Maar goed, vooralsnog hebben we het er mee te doen en dat was in de dagen voorafgaande aan de jaarwisseling goed te merken ook. Er werd naar hartenlust op los geknald. Het maakte dat ik mij een beetje schrap zette voor wat er op oudjaarsdag en in de nieuwjaarsnacht zou gaan gebeuren. Maar dat viel - in ieder geval in mijn woonomgeving - reuze mee. Omdat het overdag en begin van de avond regende bleef het in die periode relatief rustig. Om 0.00 uur was het droog en barstte het feest los met overwegend mooi siervuurwerk. Voor zover mij bekend, zijn er geen grote incidenten geweest in Korte Akkeren.

Dat er geen grote incidenten waren, was misschien ook wel mede te danken aan een mooie samenwerking tussen de politie en de (Marokkaanse) buurtvaders die traditioneel samen surveilleren in de wijk en zo nodig jongeren aanspreken op onveilig of onwenselijk gedrag. Ik vind dit een prachtig initiatief een mooie samenwerking!


Nieuwjaarsdag In de Walvis wordt regelmatig door verschillende mensen en groepen gekookt voor de buurt. Je kunt je daarvoor aanmelden en voor een paar euro krijg je een heerlijke een gezellige maaltijd voorgeschoteld. Op 1 januari werd er door Mariana en Eric een heerlijk en bijzonder Angolees driegangendiner verzorgd. Hoewel de oliebollen nog maar net gezakt waren, was het er opvallend, maar gezellig druk. Een beter begin van het nieuwe jaar konden we ons niet wensen!



Hoop voor het nieuwe jaar
Samenleven met verschillende mensen, culturen en religies brengt altijd uitdagingen met zich mee. Maar tijdens de kerst en jaarwisseling heb ik mooie en verrijkende contacten en activiteiten gezien en meegemaakt. Samen leven ondanks verschillen kan dus prima, als we maar willen. Ik hoop van harte dat dit een voorbode is voor een mooi 2018 – met elkaar!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Op de Pedalen 2019

Mij bekruipt wel eens het gevoel dat het een nieuw modeverschijnsel is; sponsoracties. Het voelt dan ook wat ongemakkelijk om er aandacht voor te vragen. Maar sponsoracties hebben ook mooie en waardevolle kanten en die hebben mij ertoe gebracht om mij in te schrijven voor Op de Pedalen 2019.

De blijde boodschap van de Paashaas (in een eierdop)

Als kind vond ik Pasen maar een ingewikkelde bedoening. Helemaal zeker weet ik het niet meer, maar de kans bestaat dat ik in gedachte meer bij de paashaas was, dan bij het Paasevangelie. Ieder jaar kreeg ik in aanloop naar Pasen een grote chocoladehaas van mijn vader, die ik moest bewaren tot het Pasen was. 

'We are the world'; een culturele avond met Goudse vluchtelingen

Op 25 januari was het zover; in een uitverkochte Garenspinnerij kregen de gelukkigen die een kaartje hadden weten te bemachtigen een geweldige avond voorgeschoteld met muziek, zang en dans uit Iran, Syrië, Eritrea en Birma.