Doorgaan naar hoofdcontent

Burendag

Burendag is sinds 2006 een jaarlijks terugkerend feest op de vierde zaterdag in september. Een groot koffiebedrijf heeft deze dag bij wijze van reclamestunt georganiseerd, vanuit hun gedachte dat waar koffie is, gezelligheid is. Aanleiding om burendag te organiseren, lag in een onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction. Uit het onderzoek bleek dat 77% van de ondervraagde Nederlanders vond dat buurten waarin regelmatig activiteiten worden ondernomen het gezelligst zijn. 92% dacht dat buurtactiviteiten goed zijn voor de band met de buren. Maar ook al vinden buren in Nederland buurtactiviteiten belangrijk, het komt er zelden van iets te organiseren. Zeker 70 procent van de buren in Nederland heeft zelf nog nooit het initiatief genomen samen met de buren iets te ondernemen. (Wikipedia)

Sociale netwerken zijn al jaren niet meer beperkt tot de buurt. Een oude, veelgehoorde theorie stelt dat buurtcontacten afnemen door welvaart, omdat de noodzaak om goederen te delen afneemt. Onderling delen zorgt voor onderling contact. Ook nieuwe communicatievormen hebben het contact met buren doen verwateren. In een maatschappij waarin iedereen altijd en overal verbonden is met internet, werkt het fysiek samenkomen van mensen anders. We bepalen ons eigen netwerk (zowel online als offline) op basis van gemeenschappelijke interesses, waarden en affiniteiten. Hierdoor is de buurt geen statische ‘container’ meer waarbinnen sociaal contact plaats vindt. Onze netwerken vormen zich onafhankelijk van de fysieke omgeving.  We komen onze buren minder vaak tegen en het leven in de buurt wordt anoniemer. We zijn daarbij gaan hechten aan deze privacy. Buren onderling bemoeien zich liever niet teveel met elkaar. We zijn bereid om elkaar te groeten of om een praatje maken, maar voor emotionele steun gaan we naar vrienden of familie. (Kennislab voor Urbanisme)


Het idee achter Burendag is dat als buurtbewoners elkaar kennen, zij over het algemeen eerder bereid zijn om zich verantwoordelijk naar elkaar en naar hun woonomgeving op te stellen. Belangrijk, want we zitten er niet op te wachten om elkaar aan te spreken op elkaars gedrag. Mensen met veel buurtcontacten beoordelen hun directe leefomgeving vaak positiever dan mensen met weinig of geen contacten. Ze voelen zich doorgaans veiliger en meer thuis, en ervaren minder overlast. Juist de schijnbaar betekenisloze interacties dragen bij aan dit gevoel. Het op de hoogte zijn van interesses en dagelijkse bezigheden van je buren versterkt de onderlinge tolerantie. Hierdoor houdt men ook meer rekening met elkaar. (Kennislab voor Urbanisme)



Afgelopen zaterdag werd ook burendag gevierd aan de Bosboom Toussaintkade. Onder een stralend zonnetje, ontmoette een divers gezelschap van ‘Korte Akkeraars’ elkaar tijdens een koffie-met-taart-ochtend in de buurtspeeltuin. Dit leverde mooie gesprekken op en het is prettig om de mensen uit de straat beter te kennen. Wat ons betreft voor herhaling vatbaar! Volgend jaar ook bij u in de straat?




Reacties

Populaire posts van deze blog

Op de Pedalen 2019

Mij bekruipt wel eens het gevoel dat het een nieuw modeverschijnsel is; sponsoracties. Het voelt dan ook wat ongemakkelijk om er aandacht voor te vragen. Maar sponsoracties hebben ook mooie en waardevolle kanten en die hebben mij ertoe gebracht om mij in te schrijven voor Op de Pedalen 2019.

'Open je ogen!'

'Open Je Ogen!' voor mensenhandel, is een indrukwekkende fototentoonstelling van CoMensha, het landelijk Coördinatiecentrum Mensenhandel, dat deze maand in Gouda is te bewonderen.

De blijde boodschap van de Paashaas (in een eierdop)

Als kind vond ik Pasen maar een ingewikkelde bedoening. Helemaal zeker weet ik het niet meer, maar de kans bestaat dat ik in gedachte meer bij de paashaas was, dan bij het Paasevangelie. Ieder jaar kreeg ik in aanloop naar Pasen een grote chocoladehaas van mijn vader, die ik moest bewaren tot het Pasen was.